Ahad, 2 Mei 2010

My Name is Khan




Baru-baru ini, penulis telah menonton cite My name is Khan.
Cite ini berkenaan dgn seorang lelaki muslim yang bernama rizwan khan ingin berjumpa dgn president amerika untuk memberitahu die seorang muslim dan bukan nya pengganas. Org Islam di Amerika telah menerima layanan buruk disebab kan peristiwa 9/11.

Sewaktu kecil, ibu rizwan mengajar rizwan supaya tidak perjudis terhadap org yg berlainan agama.
Ibu nya telah melukis kan org yg memegang kayu memukul org lain dan seorang lagi memegang lolipop dah memberikan kpda org lain. Selepas itu ibu nya bertanya kpda rizwan "yang mana kah org muslim dan yg mana kah hindu?". Rizwan menjawab "kedua-dua nya kelihatan sama". Ibu Rizwan mengatakan apa yg membezakan seseorg adalah perlakuan baik dan jht.


Moral dari cite ini ialah kita x sepatut nya memusuhi seseorg disebab kan perbezaan agama. Apa tah lagi jika dengan saudara sesame muslim. Perpaduan amat lah penting dlm kehidupan kita sebagai seorang muslim dan Allah mencela pepecahan.

"berpegang teguhlah dengan tali Allah bersama-sama, dan jangan lah berpecah belah"(ali-Imran : 103)


Tetapi malang nya dlm filem ini rizwan telah berkahwin dgn seorg yg beragama hindu. Sepatut nya seorg muslim tidak boleh berkahwin dgn orang yang berlainan agama.Mungkin ini akan memberi tanggapan kepada agama lain yang Islam membenarkan perkahwinan berlainan agama.
ape2 pun ambilah kebaikan dan elakan ape2 yang x elok~~

1 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengikut