Jumaat, 11 Mac 2011

Baby Hamster

minggu lepas lahir lah 2 ekor anak hamster aku...
hamster aku mengandung pun aku tak tau...
ape yang aku tau kalo hamster betina ni mengandung die akan gigit hamster jantan...
tapi hamster aku tak gigit pun...
sedar-sedar dah ade baby...
aku letak gambar untuk dikongsi bersame hehe....

susu kan anak =)
   

comel nye =)

nak kaco anak aku ke?



yang ni anak roborovski ni dah dekat seminggu...
gambar baru lahir tak de di sebabkan busy...tak sempat nak tangkap

Perkara penting apabila anak hamster lahir

1) asingkan hamster jantan. hamster jantan akan makan anak. mungkin dia rasa teranacam kot. 
tak perlu asingkan. cuma letakkan sangkar hamster di tempat yang sunyi dah gelap. hamster jantan akan jaga hamster betina semasa si betina membesarkan anak hamster.
2) jangan pegang anak hamster. Ibu hamster kemungkinan akan makan anak kalau dipegang. Tunggu hingga anak hamster berusia 14-16 hari, baru lah selamat untuk dipegang. 
3) ibu hamster akan makan banyak semasa membesarkan anak. Sediakan makanan yang secukup nya.
4) jika ibu hamster membuat sarang jangan sentuh atau rosak kan.
5) jangan basuh sangkar dalam masa 2-3 minggu.

17 ulasan:

  1. baru kejab tadi basuh sangkar ibu hamster.. tak smpai 2 mggu lg beranak.. tp dh 3 kali dia beranak. 1st 4 ekor semua mati secara step by step.. 2nd 7 ekor semua hidup sihat & membesar bagai juara skang ni.. yg terkini ni memula 9 ekor.. lepas tu tggal 6.. last tggal 3. Biasa la adakalanya hamster makan anak. sbb xde mayat maybe jd hidangan ibu hamster tu la. Hamster masa mengandung memang aktif & garang. asyik gigit si jantan jer...

    PELAKON BUAT LAWAK PASAL TSUNAMI.. MEMANG TAK KENA TEMPAT

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dia beranak lagi , asing kn jantan ngan betina kt sangkr lain..baru lh x mati :D

      Padam
  2. owh...dah banyak pengalaman la ni...
    thanks for sharing...
    bela hamster spesis ape?

    BalasPadam
  3. Blogberry Emry said : my hamste r3 ekor mati berturut2 xtau lah napa...tiga2 mandul hehe

    BalasPadam
  4. x'emriust: mungkin mati sebab tua kot...atau pun tak cukup makanan or air
    mungkin jugak sebab penyakit...
    haha...mandul ke?same jantina kot tige2 ekor

    BalasPadam
  5. salam,
    melawat dn mengunjungi rakan2 blog;)
    blog apisv2

    BalasPadam
  6. Salam..waa..comelnya ! erk !! geli3.

    BalasPadam
  7. apisv2 : thanks sudi datang komen

    Novelgurl : erkk...geli ke

    BalasPadam
  8. yeaahhh.. tahniah kpada yg tangkap gmbr...
    cumil gler gmbr..
    rmai berebut2 nk kasi nama.. tapi...
    xde cadangan nama yang berkenan di hati..

    (p/s: xcited coz 1st baby hamster)

    BalasPadam
  9. F@sh@ : sape la camerawoman tu...
    cpt pikir kan name..hehe

    BalasPadam
  10. eh, sy pon ade bela hamster gak
    sepasang.
    tapi yang pelik nye tu, asyik gdoh je.
    si jntan 2 suke gigit si betina 2 smpii luke2.
    so sy asing kn.
    mcm 2 dieorang nk mengawan ke?
    kesian tgk betina 2, luke kt prot die besar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. @irruhila
      saye pun tak tau nape. hamster saye ada jugak yang gaduh sampai luka-luka. terpaksa asingkan takut mati plak

      Padam
  11. mama gurney baru lahirkan anak c henry..
    nama2 anak tu tunas,bakti,bukit dan jalil..
    papa henry gete' bila kami kasi pisah sangkar(sebab dia mcm mo gigit anak2 dia)...
    kami excited dpt cucu..
    boleh kasi susu ka?susu apa yg sesuai?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahniah dapat baby hamster,
      tak perlu kasi susu, cuma air sahaja.
      ibu hamster akan menyusukan anak-anak hamster yg baru lahir sehingga anak-anak hamster sudah boleh makan sendiri

      Padam
  12. saya pun ada bela hamster , rovoski ngn winter , comel sgt . dh prnh dpt bby .. ank dia pun dh besar skrg . cute kan depa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang cute, wah..bela dua jenis lagi tu =D

      Padam
  13. hamster bunting berapa bulan
    .

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengikut