Isnin, 21 Februari 2011

Tidak Rugi Merendahkan Hati

Khalifah Umar Abdul Aziz suatu malam didatangi oleh seorang pemuda semasa dia sedang menulis. Tiba-tiba lampu mejanya terpadam. Pemuda itu menawarkan dirinya untuk menyalakan lampu itu. Umar lantas berkata "tidak sopan jika aku menyuruh tetamuku membuat kerja." Pemuda itu lantas berkata "tidak mengapa tuan, biar saya panggilkan pembantu tuan."Umar membalas "pembantuku baru sahaja masuk tidur." Lalu akhirnya Umar sendiri yang menyala kan lampu itu dengan minyak.

pemuda itu hairan dan bertanya, "mengapa engkau yang menyalakan sendiri lampu itu wahai ketua seluruh orang mukmin?". Umar menjawap, "Aku pergi aku lah Umar, aku pulang akulah Umar, tidak salahnya aku berbuat demikian. Sebaik-baik manusia ialah orang yang merendahkan hati."

siapa pun kita, jangan lah kita bersifat tinggi diri. sebenarnya orang yang merendah diri mempunyai estim diri yang tinggi. kadang kala kita tidak mahu membuat kerja yang remeh kerana berpendapat ia nya akan merendah kan martabat kita. sebenarnya ia nya adalah sebalik nya. membuat kerja yang remeh akan membuat kan orang pandang tinggi terhadap kita. 

gambar sekadar hiasan
ya Allah, jauh kan aku dari sifat tinggi diri dan sifat-sifat keji yang tidak Engkau redhai.

1 ulasan:

  1. salam...

    yaaa..sangat tak rugi, merendah hati..malah sangat dituntut di dalam islam..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengikut